امروز: 7 تیر 1403 ساعت: 14:36

مس‌باهنر؛ از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید محصولات مسی و آلیاژهای مس در خاورمیانه

شیوا نیک وظیفه – صادرات محصولات مسی به بازارهای بین‌الملل یکی از مشکلات اساسی در شرایط فعلی کشور است که گاها وزارت صمت نه‌تنها تلاشی در جهت تسهیل آن نمی‌کند بلکه‌خود مانعی در این فرآیند است.

متاسفانه با توجه به نبود چشم‌انداز روشن از آینده اجرای فعالیت‌های عمرانی ساخت‌وساز در کشور، میزان تقاضا برای مصرف مس و محصولات مسی در کشور، محدود و حتی ناامیدکننده است. به همین‌خاطر باید توسعه صادرات صنایع پایین‌دستی مس مورد توجه قرار گیرد. پس شناسایی چالش‌های پیش روی صادرات محصولات مسی و ارائه راهکار برای رفع آن، جزو الزامات تعدیل بازار این محصولات است.

ظرفیت تولید محصولات مسی در کشور به‌مراتب بالاتر از نیاز بازار داخلی است. آینده مصرف این محصولات در کشور نیز، رو به رشد برآورد نمی‌شود. بنابراین به اعتقاد فعالین این حوزه، صادرات مهم‌ترین و تنها راهکار برای تداوم تولید در این بخش و کسب سود برای صنایع است. در حال حاضر صادرات مقاطع مسی در کشور به شدت محدود است و باید راهکاری برای توسعه صادرات این محصولات اندیشیده شود. درنتیجه پیروی از الگوی جهانی در این بخش و دریافت تعرفه ترجیحی میان کشورهای منطقه، تنها راهکار برای حضور موفق صنایع پایین‌دستی در بازار صادراتی است. این دست امتیازات در تعاملات میان دو کشورها به نتیجه می‌رسد و مسیر صادرات را ممکن و سودده می‌کند. هرچند کسب این دست امتیازات در فضای تعاملات جهانی و رقالت جهانی، به این سادگی ممکن و شدنی نیست.

محدودیت‌های وزارت صمت متاثر از تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد، موجب ضرر و زیان شرکت‌های صادراتی و از دست رفتن مشتریان جهانی این شرکت‌ها به خصوص مس شهید باهنر به عنوان تولیدکننده و صادرکننده متنوع‌ترین محصولات مسی و آلیاژی خواهد شد. از یک سو شرکت را ملزم به تامین مواد خام مورد نیاز خود از طریق رینگ صادراتی با ارز ارائه شده در بازار متشکل می‌کنند و از سوی دیگر، همین صادرکننده موظف می‌شود تمام ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کند، در این صورت‌شرکت تولیدی حتی با ایجاد ارزش افزوده همچنان زیان خواهد دید و طبیعی است که این روند عملا به قطع کامل صادرات و از دست رفتن بازارهای صادراتی منجر خواهد شد. این در حالی است که سال‌ها برای به دست گرفتن بازارهای صادراتی هزینه شده است و با رفع صد درصدی تعهد ارزی، این بازارها به راحتی در اختیار کشورهای حوزه CIS و چین قرار خواهد گرفت. پیامد این اتفاقات خلاف افزایش تولید و ایجاد ارزش افزوده محصولات معدنی خواهد بود به عنوان یک هدف ملی است. اگر قرار است تولید و به دنبال آن اشتغال افزایش پیدا کند، بدون شک باید صادرات مدنظر قرار بگیرد زیرا بازار داخلی کشش این حجم از محصولات تولیدی را ندارد. با این وجود، بخشنامه‌های اخیر ناخواسته این گمان را به ذهن متصور می‌کند که شاید اعتقادی به صادرات وجود نداشته و یا اساسا کشور نیازی به ارز حاصل از صادرات ندارد.

شرکت صنایع مس شهید باهنر در ابتدا به عنوان صنایع جنبی مس و با هدف ایجاد ارزش ‌افزوده بر روی کاتد تولیدی در مجتمع مس سرچشمه پایه‌ریزی شد که از ۶ کارخانه ذوب و ریخته‌گری، نورد، اکستروژن و کشش، تولید لوله مسی، باسبار و سکه‌زنی تشکیل شده است. این مجموعه بزرگ‌ترین کارخانه تولید محصولات مسی و آلیاژهای مس در خاورمیانه به شمار می‌رود و بالغ بر سه هزار کد محصول صادراتی بر پایه مس تولید می‌کند که ارزش افزوده‌ حدود بیست درصدی برای کاتدهای تولیدی در معادن مس به دنبال دارد. سبد تولیدات شرکت صنایع مس شهید باهنر شامل گسترده‌ترین محصولات مسی و آلیاژی به صورت ورق، لوله و مقاطع است. تمامی محصولات این شرکت مطابق با استانداردهای روز دنیا و با نیروی‌کار متخصص و ماشین‌آلات روز و پیشرفته در مجموعه تولید می‌شوند. در شرکت صنایع مس شهید باهنر علاوه بر آلیاژهای برنجی، تسمه و ورق با آلیاژهای دیگری نیز تولید می‌شوند که کاربردهای ویژه دارند. این گروه از محصولات شامل ورق و تسمه فسفر برنز، برنز آلومینیم، نیکل براس و نیکل سیلور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار