امروز: 12 تیر 1403 ساعت: 05:04

سهم بازار چشمگیر میدکو در بورس کالا

حدود 3 سال از زمانی که محصولات فولادی موظف به ورود به بورس کالا شدند، می‌گذرد. طی این مدت، تولیدکنندگان فولاد و محصولات معدنی سهم قابل توجهی از کل عرضه در بورس کالا را به خود اختصاص دادند.

عرضه محصولات فولادی در بورس کالا گام مهمی در رشد صنعت فولاد در کشور بود. بطوریکه تولید فولاد کشور در سال ۱۴۰۲ به ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن رسید که نسبت به سال قبل ۵.۵ درصد رشد داشته و این رقم بالاترین میزان در تاریخ تولید این محصول بوده است.

در این میان، میدکو (شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) نیز از این قاعده مستثنی نبوده و رشد قابل توجهی را در مدت مذکور ثبت کرده است.

شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه بصورت صددرصد خصوصی و سهامی عام به منظور سرمایه گذاری و توسعه دربخش معادن و صنایع معدنی کشور، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و پذیره نویسی عمومی و سرمایه 1000 میلیارد ریال، درآذرماه سال 1386 تأسیس و آغاز به کار کرده است. سرمایه شرکت میدکو با افزایش سرمایه در سیزده مرحله به میزان 140،000 میلیارد ریال افزایش یافته است.

این هلدینگ با هدف سرمایه گذاری در بخش معادن وصنایع معدنی کشور فعالیت کرده و بدین ترتیب تمامی شرکت های زیرمجموعه میدکو تأمین کننده این هدف تخصصی هستند.

در حال حاضر، سهم بازار میدکو در بورس کالا، ۲۰ درصد موجودی شمش فولاد (بیلت و بلوم)، ۱۵ درصد موجودی کاتد مس، ۱۲ درصد موجودی فرو سیلیس، ۱۰ درصد موجودی لوله مس و۱۰۰ درصد شمش منیزیم، است که در نوع خود رکوردی قابل توجه محسوب می‌شود.

علاوه بر این، در صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت میدکو در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ حجم بالای تولیدات این شرکت و فروش بالای آن‌ در بورس کالا، در داخل کشور و در بازارهای صادراتی را نشان می‌دهند.

طبق آمارهای اعلامی توسط این شرکت، ظرفیت تولید فولاد میدکو در این بازه زمانی منتهی به پایان اسفند سال گذشته، ۴۲۰۰۰۰۰ تن بوده که در قیاس با ظرفیت ۴۴۳۶۸۰۰۰ تنی تولید فولاد در کشور، نشان می‌دهد ۹.۵ درصد ظرفیت تولید فولاد کشوردر اختیار این شرکت است. علاوه براین در حوزه آهن اسفنجی این نسبت ۷.۶ درصد و در مورد گندله سنگ آهن ۱۱.۱ درصد است. اما در مورد برخی از محصولات، رقم این شاخص نسبی بالای ۳۰ درصد است برای نمونه، کنسانتره ذغال سنگ ۳۲.۳ درصد، کک متالوژی ۴۰ درصد و دولومیت پخته ۳۳ درصد است.

علاوه بر موارد ذکر شده، شرکت میدکو (شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۴۳ درصد، در این دوره به ازای هر سهم ۲۱۰ ریال سود محقق کرده است.

همچنین شرکت میدکو با سرمایه ثبت شده ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفندماهِ ۱۴۰۲ مبلغ ۴۱,۹۸۲,۱۹۳ میلیون ریال سود خالص شناسایی کرده که این رقم بسیار قابل توجه است.

در حال حاضر نیز سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۲۰ درصدی شرکت میدکو را صادر کرده است که طی آن سرمایه شرکت از مبلغ  20 همت به 24 همت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی از طریق مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر، افزایش یابد.

میدکو هم اکنون در حال تبدیل شدن به یک مدل توسعه ای برای کشور است که با توجه به پتانسیل‌های مهندسی و مدیریتی در این شرکت و عملکرد برتر آن در خاورمیانه، توانسته است در زمره 10 شرکت برتر معدنی در دنیا قرار گیرد. این شرکت بالاترین فناوری تولید مس به روش بیولیچینگ صنعتی را در دنیا داراست و بالاترین سطح فن آوری در روش کوره بلند و احیاء مستقیم در کشور را به کار گرفته است.

در چنین شرایطی، با توجه به تاثیر غالب و سرنوشت‌ساز این سهام گسترده بر بازار از یکسو و نقش بیش از ۲۰ درصدی تولیدات میدکو در ظرفیت تولیدی فولاد و معدن کشور از سوی دیگر، می‌توان سودآوری سهامداران این شرکت در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و حتی بلندمدت ( به شرط تثبیت شرایط سیاسی و اقتصادی کشور) را تضمین شده دانست. سقوط سهام این شرکت و شرکت‌های فولادی با وزن مشابه، بدون هیچ تردیدی موجب سقوط بازار می‌شود و در نتیجه به نوعی بورس کالا ضامن این سهم شده و اجازه نخواهد داد چنین اتفاقی رخ دهد. بر همین اساس است که می‌توان ادعا کرد، بازار ضامن رشد سهام شرکت‌های فولادی و معدنی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار