امروز: 12 تیر 1403 ساعت: 04:59

افتخاری دیگر در توسعه بومی سازی تجهیزات واحدهای احیاء مستقیم آهن با فناوری ایرانی PERED توسط متخصصین شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME)

در راستای تحقق بومی سازی وتولید دانش فنی صنعت فولاد کشور و با اتکا به توان علمی متخصصین ایرانی، شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME) زیر مجموعه هلدینگ آسکوتک و سازمان ایمیدرو در تعریف پروژههای مگامدول PERED، از ابتدا بومی سازی حداکثری تجهیزات را در برنامه های خود قرارداد. برای رسیدن به این هدف، اولین گام طراحی و مهندسی قسمت های مهم و حیاتی واحد احیای مستقیم آهن به روش PERED تعریف و برای نخستین بار در ایران سیستم بازیافت حرارتی یا رکوپراتور واحدهای مگامدول شرکت صنایع فولاد کردستان (بیجار)، شرکت صنایع معدنی و فولادی ستاره سیمین هرمز و مدول C شرکت فولاد هرمزگان جنوب به صورت کامل طراحی گردید و در حال ساخت می باشد.

در واحدهای احیای مستقیم آهن، به منظور کاهش مصرف انرژی، از سیستم‌های بازیافت حرارتی موسوم به رکوپراتور استفاده می‌گردد. در این تجهیز، حرارت ناشی از دود خروجی ریفورمر که دارای دمای تقریبی 1100 تا 1150 درجه سلسیوس می‌باشد، به بخش کِیسینگ رکوپراتور هدایت شده و در تماس با مجموعه‌ای از لوله‌ها که به منظور افزایش سطح انتقال حرارت طراحی شده‌اند، قرار میگیرد. این لوله‌ها وظیفه گرم نمودن هوای مورد نیاز برای احتراق، پیش‌گرم کردن خوراک وارد شده به ریفورمر و همچنین تبخیر آب را بر عهده دارند. علاوه بر این، بدنه داخلی رکوپراتور با مواد نسوز پوشانده شده است که این عمل، علاوه بر حفاظت در برابر تنش‌های حرارتی، به کاهش هدر رفت انرژی کمک شایانی می‌نماید.

این رویداد مهم با همکاری شرکت محترم آسین فولاد در مدت 6 ماه انجام پذیرفت و درنهایت توسط سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران (IROST) صحه گذاری گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار